13.02.2014

Chleb żytni



Chleb na zakwasie i 100% na mące żytniej. Zwarty, wilgotny z chrupiącą skórką. Pięknie pachnie, a jeszcze lepiej smakuje. Do chleba dodałam ziarna słonecznika co dodatkowo wzbogaciło jego wyjątkowy smak. Polecam:)

Składniki na mix mąki żytniej z wodą:
  • 360 g wrzącej wody
  • 90 g mąki żytniej
Składniki dokładnie miksujemy tak aby nie było grudek. Odkładamy na 1 godzinę.

Składniki na ciasto właściwe:
  • 300 g zakwasu żytniego, odkarmionego dzień wcześniej
  • 450 g mąki żytniej (nie razowej)
  • cały sporządzany wcześniej mix
  • 75 g zimnej wody
  • 2 płaskie łyżeczki soli
  • garść ziaren słonecznika (opcjonalnie)
Wszystkie składniki miksujemy aż dokładnie się połączą. Pod koniec wsypujemy ziarna słonecznika. Ciasto przekładamy do formy wysmarowanej masłem i wysypanej otrębami o wymiarach ok 12 x 34 cm. Przykrywamy ściereczką i odkładamy w ciepłe miejsce na ok 5 godzin do wyrośnięcia. Ciasto powinno podwoić swoją objętość. Przed pieczeniem spryskujemy wodą w sprayu. Pieczemy w 210 stopniach przez ok 50 minut. Studzimy na kratce.

Smacznego:)


Inspiracja


3 komentarze:

  1. Piękny chleb <3 Sama też ostatnio upiekłam, ale z dodatkiem ziaren :P

    OdpowiedzUsuń
  2. Właśnie wstawiłem do wyrosniecia zobaczymy co z niego wyrośnie ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Smaczny.Upiekłam z mieszanka ziołową.

    OdpowiedzUsuń